وبلاگ

بزرگترین معدن گرانیت در دنیا

آنچه در این مقاله می خوانید

استفاده از سنگ در طراحی داخلی و خارجی ساختمان یکی از اصیل ترین روش های معماری می باشد.سنگ گرانیت به واسط کیفیت خاصی از محبوبیت بالایی در میان معماران برخوردار می باشد. بهره مندی از ذخایر معدنی یکی از مهم ترین نقاط قوت هر کشور است. در این مقاله بزرگترین معدن گرانیت کشف شده در جهان را مورد بررسی قرار می دهیم.

نحوه شکل گیری کوه ها

ارتفاعات و کوه ها به واسطه فعالیت های تکتونیک در لایه های زیرین زمین در حدود 336میلیون شکل گرفته اند.طبق نظریه زمین شناسی مطرح شده در دهه 1960میلادی, لایه های زمین به دو بخش اصلی لیتوسفر و استنوسفر تقسیم می شوند.لایه های بیرونی با ضخامت 100کیلومتر به نام لیتوسفر شناخته می شود که در زیر آن لایه ای مواد مذاب به نام استنوسفر قرار دارد.لیتوسفر شامل 7 صفحه اقیانوسی می باشند که با سرعت 2 الی 4 اینچی در حال حرکت به سمت یکدیگرمی باشند.کوه ها در اثر برخورد و فشرده شدن لایه ها به یکدیگر شکل گرفته اند. دور شدن لایه ها از یکدیگر منجر به شکل گیری اقیانوس ها می شود.

بیشتر بخوانیم: مقاومت حرارتی گرانیت

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بالا در مقابل فشار و رطوبت به سنگ خارا مشهور می باشد. ریشه کلمه گرانیت از واژه و مصدر انگلیسی گرانوم یا دانه شکل گرفته است. وجود ساختارهای یکنواخت دانه ای بزرگ یا کوچک از مهم ترین مشخصه های ظاهری سنگ گرانیت است.

شکل گیری سنگ های گرانیتی به حدود دو میلیون سال قبل و در اثر فعالیت های لایه های زیرین زمین صورت گرفته است.

 

سنگ گرانیت به دو صورت داخلی یا خارجی شکل می گیرد. در حالت خارجی مواد مذاب از لایه های درون فوران نموده و به سرعت خنک می شود.قرارگیری در هوا مستقیم منجر به تسریع مراحل خنک سازی مواد مذاب شده و سنگ های بلوری شکل را تشکیل می دهد.

گروهی دیگر از سنگ های گرانیت به صورت تدریجی در لایه های داخلی زمین شکل می گیرند.فرآیند خنک سازی تدریج و طولانی مدت منجر به شکل گیری سنگ های دانه روشن می شود.وجود کوارتز در سنگ گرانیت منجر به افزایش شفافیت سنگ گرانیت می شود.

بیشتر بخوانیم: کاربرد سنگ گرانیت

بزرگترین تولید کنندگان گرانیت در دنیا

کشورهای چین ,هند ,ایتالیا بزرگترین استخراج کننده های گرانیت در دینا می باشد.بزرگترین معدن گرانیت دنیا در کوه ایری کارولینای شمالی در سال 1743کشف گردید.

بزرگترین معدن گرانیت دنیا

آمریکا یکی از بزرگترین استخراج کننده های سنگ گرانیت در دنیا می باشد .طبق ارزیابی کارشناسان در سال 2016 حدود 580هزار تن گرانیت از معدن های این کشور استخراج شده است.

در منطقه کرولینای شمالی آمریکا یکی از بزرگترین معدن های کشف شده توسط بشر قرار دارد.بزرگی این معدن به اندازه 66 زمین فوتبال بوده و به راحتی از فضا قابل مشاهده می باشد.

معدن مونت آیری-ایالت کارولینای آمریکا -سنگ اسپادانا

نحوه شکل گیری معدن مونت آیری

شکل گیری این معدن در اثر حرکت لایه های زیرین زمین می باشد .در حدود 360میلیون سال پیش با حرکت لایه های و صفحات آفریقا به سمت لایه های زمین شناسی کرولینای شمالی و برخورد آنها منطقه مونت آیری شکل گرفته است.صفحات آفریقا با قرارگیری در زیر صفحات کرولینای شمالی منجر به فوران مواد مذاب آتشین لایه های زیرین گردیده و با گذشت زمان لایه های مواد مذاب بروی هم دیگر قرار گرفته و بزرگترین معدن گرانیت کشف شده در جهان را تشکیل داده اند.گرانیت این معدن از کیفیت ,یکنواختی رنگ و شفافیت بالایی برخوردار است.

اولین محموله استخراجی معدن مونت آیری در سال 1890استخراج و توسط 135 ماشین باربری انتقال گردیده است.

در سال 1905 اولین معدن در منطقه مونت آیری تاسیس و اقدام به استخراج قطعات بزرگ سنگ بیست تنی نموده است.سنگ های این معدن بوسیله ایجاد حفره های انفجاری روی سنگ ها از هم جدا شده و سپس سنگ های قابل حمل بیست تنی به وسیله سیستم ریلی به سایر نقاط حمل می شدند.عمده استفاده سنگ های این معدن جهت استفاده در نمای ساختمان ,سنگ فرش و… مورد استفاده قرار می گیرد.باقیمانده و ضایعات سنگ ها جهت استفاده در سقف یا ماکادام مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانیم:همه چیز درباره ی سنگ گرانیت-سنگ اسپادانا

خلاصه :

سنگ گرانیت به واسطه رنگ و اشکال دانه ای از محبوبیت بالایی در میان طراحان ساختمان برخوردار است. معدن مونت آیری با وسعت 66ورزشگاه فوتبال ,بزرگترین معدن گرانیت در جهان می باشد.این معدن در منطقه کرولینای شمالی واقع شده است.

بخش از محصولات گرانیت ما :

سنگ گرانیت نهبندان

گرانیت خرمدره

گرانیت مراغه

گرانیت شقایق نهبندان

گرانیت سفید تکاب

گرانیت خرمدره

گرانیت سبز خاتم

گرانیت مروارید مشهد

گرانیت سفید نطنز

 

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.